ANI PONĚTÍ Na chodbě jednoho zdánlivě obyčejného bytového domu se potkávají dva zdánlivě obyčejní muži. Nic jiného už ale v nové inscenaci proslulého Christopha Marthalera obyčejné není: ocitáme se v absurdním světě plném posmutnělého humoru a hudby. Na inscenaci, v níž zaznívají útržky z děl Henriho Michauxe, Georgese Pereca či Kurta Schwitterse, režisér znovu spojil síly se skotským hercem Grahamem F. Valentinem a hudebníkem Martinem Zellerem.
Ať už Marthaler inscenuje texty napsané přímo pro divadlo, inspiruje se existujícími díly nebo tvoří původní lyricky laděné kousky, nelze než obdivovat jeho brilantní inteligenci, dravost a fantazii.
– Armelle Héliot, Le Figaro
Jeho inscenace rozvíjejí umění pantomimy a prozrazují zálibu v burlesknosti. Nabízejí netradiční čtení klasických textů s jedinečnou schopností přecházet od smíchu k melancholii.
– René Solis, Libération
Švýcarsko-německý režisér a jeho alter ego, herec Graham F. Valentine, si užívají ztřeštěnosti surrealistického kabaretu jako mistři absurdního divadla.
– Patrick Sourd, Les Inrocks
CHRISTOPH MARTHALER (1951) Narodil se v Erlenbachu v kantonu Curych a nejprve absolvoval studium hry na hoboj a flétnu. První kroky do světa divadla učinil po květnu 1968 na pařížské École Lecoq. Inspirován těmito dvěma uměleckými světy začal tvořit inscenace, v nichž hudba a slovo vedou neustálý dialog. K jeho klíčovým spolupracovníkům patří scénografové Anna Viebrocková a Duri Bischoff či dramatici Stephanie Carpová a Malte Ubenhauf. Jeho inscenace, a to včetně řady úspěšných operních režií, jsou už řadu let uváděny na festivalech po celé Evropě – českému publiku se poprvé představil roku 1998 v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka s inscenacemi Hodina nultá aneb Umění servírovat z hamburského Deutsches Schauspielhausu a Zab Evropana! z berlínské Volksbühne, následovalo Shakespearovo Cokoliv chcete z curyšského Schauspielhausu a naposledy King Size z basilejského Theater Basel. Jeho osobitá estetika, ukotvená v každodenním prostředí, jako jsou čekárny, kavárny nebo lékárny, se vymyká běžným formám reprezentace. Je mistrem pomalosti, ironie a rozporuplnosti, vymyslel scénickou poezii složenou ze slov, písní a hudby.
THÉÂTRE VIDY-LAUSANNE Jedna z nejvýznamnějších švýcarských uměleckých institucí se nachází ve městě Lausanne ve čtvrti Vidy, po níž nese jméno. Sídlí v budově, kterou architekt Max Bill postavil pro Národní výstavu roku 1964, s výhledem na Ženevské jezero a alpské hřebeny. Dnes jsou tu čtyři špičkově vybavené sály, které divadlu umožňují koprodukčně se podílet na mimořádných inscenacích. Pod vedením Vincenta Baudrillera divadlo spolupracuje s předními evropskými tvůrci (vedle Christopha Marthalera také např. s Vincentem Macaignem, Thomasem Ostermeierem, Nicolasem Stemannem či Frankem Castorfem), zároveň ale podporuje i mladé talenty švýcarského divadla. Na plzeňském festivalu se roku 2018 představilo s projektem Nachlass Stefana Kaegiho a Dominica Hubera.