Ani ponětí

Christoph Marthaler

THÉÂTRE VIDY-LAUSANNE, LAUSANNE, CHE
  • 15. 9.2022
    17:3018:50
    DEPO2015
    vyprodáno

Představení trvá 80 min 

Režie
Christoph Marthaler

KONCEPT
Christoph Marthaler

DRAMATURGIE
Malte Ubenauf

SCÉNA
Duri Bischoff

HUDBA
Martin Zeller

KOSTÝMY
Sara Kittelmann

ASISTENTKY REŽIE
Camille Logoz, Floriane Mésenge

SVĚTLA
Jean-Baptiste Boutte

ZVUK
Charlotte Constant

OBSAZENÍ
Graham F. Valentine, Martin Zeller

PRODUKCE
Théâtre Vidy-Lausanne

KOPRODUKCE
Festival d’Automne, Théâtre de la Ville, Paris, Temporada Alta, Festival international de Catalunya Giron/Salt, TANDEM Scène nationale, Napoli Teatro Festival, Maillon, Théâtre de Strasbourg, scène européenne, Théâtre National de Nice, CDN Nice Côte d’Azur, Le Manège, scène nationale-Maubeuge

ZA PODPORY
Pro Helvetia, Fondation Suisse pour la Culture, Fondation Françoise Champoud

TITULKY
Uvádíme ve francouzštině, s českými a anglickými titulky

Foto
Julie Masson
Premiéra
26. června 2021

ANI PONĚTÍ Na chodbě jednoho zdánlivě obyčejného bytového domu se potkávají dva zdánlivě obyčejní muži. Nic jiného už ale v nové inscenaci proslulého Christopha Marthalera obyčejné není: ocitáme se v absurdním světě plném posmutnělého humoru a hudby. Na inscenaci, v níž zaznívají útržky z děl Henriho Michauxe, Georgese Pereca či Kurta Schwitterse, režisér znovu spojil síly se skotským hercem Grahamem F. Valentinem a hudebníkem Martinem Zellerem.

Ať už Marthaler inscenuje texty napsané přímo pro divadlo, inspiruje se existujícími díly nebo tvoří původní lyricky laděné kousky, nelze než obdivovat jeho brilantní inteligenci, dravost a fantazii.
– Armelle Héliot, Le Figaro

Jeho inscenace rozvíjejí umění pantomimy a prozrazují zálibu v burlesknosti. Nabízejí netradiční čtení klasických textů s jedinečnou schopností přecházet od smíchu k melancholii.
– René Solis, Libération

Švýcarsko-německý režisér a jeho alter ego, herec Graham F. Valentine, si užívají ztřeštěnosti surrealistického kabaretu jako mistři absurdního divadla.
– Patrick Sourd, Les Inrocks

CHRISTOPH MARTHALER (1951) Narodil se v Erlenbachu v kantonu Curych a nejprve absolvoval studium hry na hoboj a flétnu. První kroky do světa divadla učinil po květnu 1968 na pařížské École Lecoq. Inspirován těmito dvěma uměleckými světy začal tvořit inscenace, v nichž hudba a slovo vedou neustálý dialog. K jeho klíčovým spolupracovníkům patří scénografové Anna Viebrocková a Duri Bischoff či dramatici Stephanie Carpová a Malte Ubenhauf. Jeho inscenace, a to včetně řady úspěšných operních režií, jsou už řadu let uváděny na festivalech po celé Evropě – českému publiku se poprvé představil roku 1998 v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka s inscenací Hodina nultá aneb Umění servírovat z hamburského Deutsches Schauspielhausu, následovalo Shakespearovo Cokoliv chcete z curyšského Schauspielhausu a naposledy King Size z basilejského Theater Basel. Jeho osobitá estetika, ukotvená v každodenním prostředí, jako jsou čekárny, kavárny nebo lékárny, se vymyká běžným formám reprezentace. Je mistrem pomalosti, ironie a rozporuplnosti, vymyslel scénickou poezii složenou ze slov, písní a hudby.

THÉÂTRE VIDY-LAUSANNE Jedna z nejvýznamnějších švýcarských uměleckých institucí se nachází ve městě Lausanne ve čtvrti Vidy, po níž nese jméno. Sídlí v budově, kterou architekt Max Bill postavil pro Národní výstavu roku 1964, s výhledem na Ženevské jezero a alpské hřebeny. Dnes jsou tu čtyři špičkově vybavené sály, které divadlu umožňují koprodukčně se podílet na mimořádných inscenacích. Pod vedením Vincenta Baudrillera divadlo spolupracuje s předními evropskými tvůrci (vedle Christopha Marthalera také např. s Vincentem Macaignem, Thomasem Ostermeierem, Nicolasem Stemannem či Frankem Castorfem), zároveň ale podporuje i mladé talenty švýcarského divadla. Na plzeňském festivalu se roku 2018 představilo s projektem Nachlass Stefana Kaegiho a Dominica Hubera.