Baletky

Miřenka Čechová

SPITFIRE COMPANY, Praha, CZE
  • 18. 9.2022
    11:0012:00
    Malá scéna
    vyprodáno

Představení trvá 60 min 

Režie
Miřenka Čechová

KONCEPT, PERFORMANCE
Miřenka Čechová

HUDBA
Martin Tvrdý

HUDBA LIVE
Mary C

DRAMATURGIE
Martina Kinská

VIDEO
Tereza Vejvodová

ANIMACE
Linda Arbanová

KOSTÝMY A OBJEKTY
Eva Matoušová

SCÉNOGRAFIE A VÝPRAVA
Eva Matoušová, Petr Boháč, Honza Tomšů

REŽIJNÍ A HERECKÁ SPOLUPRÁCE
Tereza Dočkalová, Janka Ryšánek Schmiedtová

TITULKY
Uvádíme v češtině, s anglickými titulky

Foto
Jan Hromádko
Premiéra
23. února 2022

BALETKY Multimediální scénický projekt rozvíjí úspěšný, z části autobiografický román režisérky, tanečnice a spisovatelky Miřenky Čechové Baletky a online inscenaci metaBALETKY. Kniha obsahuje syrový popis reality, trauma ze studia na taneční konzervatoři, ponor do duše dívky bojující proti despotickému, dogmatickému systému a ztrátě vlastní identity. Na scéně za doprovodu bizarního a černého humoru, živé hudby, rytmizovaných textů a fyzické exprese sledujeme člověka zápasícího se zaslepenou poslušností, sebedestrukcí a strachem nedostát svému snu. To vše na pozadí surreálných obrazů, výtvarných objektů. Miřenka Čechová ve svých inscenacích pracuje s výraznou vizuální a hudební složkou. K výtvarné spolupráci tentokrát přizvala malířku a sochařku Evu Matoušovou, která je autorkou scénografie a metaforických objektů. Autory hudebního doprovodu jsou stejně jako v metaBALETKÁCH DJka Mary C a skladatel Martin Tvrdý, s nímž Čechová vytvořila představení Miss AmeriKa, uvedené i na festivalu Divadlo v roce 2018.

Miřenka Čechová vytvořila multižánrovou podobu své knihy Baletky, v níž líčí nesnadnou a místy až krutou cestu mladých dívek za baletním snem. Vznikla inscenace velmi osobní a se silným emočním nábojem, hrdinka se před diváky odhaluje fyzicky, ale hlavně psychicky – znovu dokáže prožít svá traumata, ale i dojít ke katarzi.
– Jana Machalická, lidovky.cz

Někdy jsou podstatné i časové okolnosti a aktuální kontexty. My, diváci sedící na premiéře, jsme ještě nevěděli, že reprízu následující den 24. 2. bude publikum sledovat v úplně jiné situaci – ve světě proměněném Putinovou agresí. Baletky k pochopení toho, co se odehrává, přiložily lupu – malá násilí generují obrovské katastrofy.
– Jana Návratová, tanecniaktuality.cz

MIŘENKA ČECHOVÁ (1982) Performerka, choreografka, režisérka a spisovatelka, výrazná osobnost experimentálního tanečního a fyzického divadla, působící jak v Čechách, tak v zahraničí. Vystudovala Taneční konzervatoř v Praze, DAMU a HAMU, kde v roce 2012 obhájila doktorát v oblasti režie fyzického a mimického divadla. Během studia získala prestižní Fulbrightovo stipendium na American University ve Washingtonu DC, kde vytvořila nový obor fyzického divadla. Jako performerka má na svém kontě více než dvacet celovečerních inscenací, z nichž mnohé, většinou autorské, získaly významná zahraniční ocenění, např. S/He is Nancy Joe (The Best of Contemporary Dance 2012 by Washington Post, Herald Angel Award na edinburském Fringe festivalu), The Voice of Anne Frank (Best Overseas Production na Internatinal Arts Festivalu v jižní Africe, Outstanding Performance Award na pražském Fringe festivalu, Best of Fringe na amsterodamském Fringe festivalu), Antiwords (cena Divadelních novin, Cena Next Wave festivalu, cena Skupovy Plzně) a mnohá další. Jako režisérka a choreografka vytvořila řadu celovečerních inscenací, často v zahraničních koprodukcích, např. Sniper’s Lake (v koprodukci s Baerum Kulturhus v Norsku), Krevety á la Indigo (podpořené rezidencí v Schloss Bröllin v Německu a v další verzi pro Dixon Place, NYC), FAiTH (podpořené rezidencí v Atlas Performing Arts Center ve Washingtonu DC), Vernisáž (v produkci New Music Theater ve Washingtonu DC), Vivisectic (v Center for Performance Research v Brooklynu a v Gibney Dance, New York). Má za sebou také několik operních režií, např. produkci Opera and the French Revolution, pro níž byla oslovena americkým barokním orchestrem Opera Lafayette a byla uvedena v Rose Theatre Lincoln Center v New Yorku a v Lisner Auditoriu ve Washingtonu DC. Na základě svého anglicko-českého literárního fiktivního dokumentu Miss AmeriKa vytvořila stejnojmennou one woman show, za niž byla nominována na cenu Thálie. Za svou druhou knihu Baletky získala nominace dvě, na Cenu Evropské unie za literaturu a cenu Divadelních novin za publikační počin. Přednášela na několika amerických univerzitách (American University ve Washingtonu DC, Tampa University na Floridě, Stephens Collage v  Missouri), opakovaně působí na Mercesburg Academy v Pensylvánii jako choreografka a lektorka autorské tvorby. Je spoluzakladatelkou divadelních skupin Spitfire Company (spolu s P. Boháčem) a Tantehorse (spolu s R. Vizvárym) a mezinárodního festivalu Nultý bod. V poslední době se výrazně věnuje dokumentárnímu tanečnímu divadlu (docu-dance), sérii Invisible o ženách umělkyních, kurátoruje projekty tanečního aktivismu Emergency Dances a lektoruje edukativní projekt Tantelab, který slouží jako most mezi koncem studia a začátkem profesionální kariéry mladých tvůrců.

SPITFIRE COMPANY je umělecká skupina zahrnující fyzické, experimentální a taneční divadlo. Mezi charakteristické znaky tvorby patří kladení důrazu na fyzické jednání na jevišti, experimentování s novými divadelními prostředky, existenciální rovina postav, snaha o propojování různých žánrů a hledání nových vizuálních podnětů. Uměleckým šéfem je Petr Boháč.