Deklarace závislostí

Anna Klimešová, Kateřina Součková, Tereza Marečková

MASOPUST, PRAHA, CZE
Režie
Anna Klimešová, Kateřina Součková, Tereza Marečková

Scénografie
Dragan Stojčevski

Hudba
Robert Ferenc

OBSAZENÍ
Anna Klimešová, Tereza Marečková, Kateřina Součková, Dragan Stojčevski, Robert Ferenc, Miloslav König, Cyril König

Premiéra
30. září 2023

DEKLARACE ZÁVISLOSTÍ Na počátku byl výzkum. V kruhu anonymních divadelníků hledaly autorky odpovědi na to, jak souvisíme s divadlem a k čemu ho potřebujeme. „Závislost se podle mě projevuje tím, že děláš něco navzdory tomu, že ti to ubližuje. A možná že to dokonce děláš navzdory tomu, že víš, že ti to ubližuje...“ Na jakých příbězích ty osobně závisíš? Jak závisí divadlo na realitě a naopak? Jak vypadá divadelní peklo? Scénické čtení sklizených materiálů v podání výzkumnic, herce, scénografa a hudebníka.

Účastník je počas jeden a polhodinového trvania tohto ťažko definovateľného stretnutia konfrontovaný s najrôznejšími, často vtipnými ale i trpkými odpoveďami na otázky kvalitatívneho dotazníka, zodpovedaného pestrou vzorkou anonymných divadelníkov či rozličných profesií ako klimatológ, hydrológ, dokonca teologička. Poskytuje tak skutočne komplexný, no citlivý pohľad na vzťahy medziľudské, ľudskodivadelné, ľudskosvetové i vzťah človeka k svojej pozícii v tvorbe a živote.
– LEA VALENTOVÁ, krith.phil.muni.cz/theatrocen

ANNA KLIMEŠOVÁ (1990) Původně studovala na JAMU obor divadlo a výchova, který se zabývá prací s neprofesionály. Po ročním stipendijním pobytu v Berlíně na Universität der Künste pokračovala ve studiu na Katedře loutkového a alternativního divadla DAMU pod vedením Jiřího Havelky. Už během studia se stala výraznou režisérkou autorských inscenací. Je jednou ze zakládajících členů skupiny 8 lidí, společně s Petrem Erbesem jsou uměleckým tandemem nové podoby skupiny Zapětdvanáct. Pochází z Krkonoš, kde iniciovala kulturní komunitní platformu Horní Maršov – Otevřené muzeum, v jejímž rámci zve do Krkonoš landartisty, ilustrátory a společně s místními vytváří komunitní divadlo. Pro její rukopis je typická vysoká míra imaginace, asociativní proud i osobní vklad v podobě témat. Mezi její práce patří například Vladař (Divadlo Komedie, 2019), Should I stay, or should I go (11:55, NoD, 2021), Mia a Velryba (divadlo Minor 2022), Die Reise (Terén a Landestheater Niederösterreich 2022), Pozdravuju a líbám vás všecki (Husa na provázku, 2023), O Pavlovi (Divadlo Na zábradlí, 2023), Deklarace závislostí (Eliadova knihovna, 2023), První rána kapitána (11:55, Vzlet, 2023).

TEREZA MAREČKOVÁ (1980) Divadelní dramaturgyně a režisérka, zabývá se také teatrologií. Od roku 2008 dodnes působí v divadle Masopust. Od nadcházející sezóny se stane šéfdramaturgyní Divadla v Dlouhé.

KATEŘINA SOUČKOVÁ Patří mezi zakládající členy spolku Pomezí a v minulosti spolupracovala s pražskými scénami Meetfactory, Alfréd ve dvoře nebo Jatka 78. Do konce 51. sezóny zastávala v Činoherním studiu pozici kmenové dramaturgyně.

MASOPUST Nezávislá divadelní společnost sídlí v Eliadově knihovně v Divadle Na zábradlí. Vznikla v roce 2008 z tvůrčího týmu inscenace Topolovy hry Konec masopustu, kterou s absolventy DAMU (Miloslav König, Magdaléna Borová, Pavla Beretová, Richard Fiala, Jan Meduna, Lukáš Příkazký a Jiří Panzner) nastudoval Štěpán Pácl a dramaturgyně Tereza Marečková. Od svého vzniku Masopust působí v oblasti dramaturgické archeologie propojené se současnými tématy a obrazivou režií, zaměřuje se na nehrané či zdánlivě nehratelné texty, jež nabízejí množství vytěsněných či příliš introvertních, často duchovních témat. Vedle Pácla (Brand/Oheň, Čupakabra, El Príncipe Constante/Vytrvalý princ) zde pravidelně režírovala Anna Davidová (Orlando, Sedm samurajů, Antieva), Jan Frič (Andělé mezi námi, Hlad), Jan Nebeský (Deník zloděje, Fredy) a Miloslav König (Ženet, Nedorozumění), který je i uměleckým šéfem spolku. V lednu tohoto roku oznámilo divadlo ukončení činnosti.