Jsem kněžna bláznů

Lenka Nota, Olga Sommerová

DIVADLO J. K. TYLA, Plzeň, CZE
Režie
Martin Otava

HUDBA
Lenka Nota

LIBRETO
Olga Sommerová

HUDEBNÍ NASTUDOVÁNÍ
Jan Bubák

DIRIGENT
Jan Bubák

SCÉNA
Martin Otava

KOSTÝMY
Dana Haklová

SVĚTELNÝ DESIGN
Antonín Pfleger

DRAMATURGIE
Zbyněk Brabec

OBSAZENÍ
BOŽENA NĚMCOVÁ Jana Piorecká
JOSEF NĚMEC Adam Rezner (činoherec)
SOPRÁN Radka Sehnoutková
ALT Ivana Klimentová
TENOR Jakub Turek
BAS Miro Bartoš
Orchestr Opery DJKT

Inscenace byla původně nastudována v roce 2022 a uvedena (28. června 2022) a 64. ročníku mezinárodního festivalu Smetanova Litomyšl.

Premiéra
16. března 2024

JSEM KNĚŽNA BLÁZNŮ Komorní opera o devíti obrazech a epilogu na libreto Olgy Sommerové, která o Němcové říká: „Božena je přítelkyní všech českých žen, které nerezignovaly na touhu po osobní i společenské svobodě. Je pro nás výzvou a zárukou, že lze zvednout hlavu navzdory zakořeněným předsudkům. Inspiruje nás k odvaze myslet a konat jinak, než se od nás žen od věků očekávalo, nacházet svou identitu a sebeúctu.

Dokumentární komorní operu o devíti obrazech a epilogu na libreto známé filmové dokumentaristky Olgy Sommerové zvolilo hostitelské Divadlo J. K. Tyla jako jeden z příspěvků k Roku české hudby. Libreto vychází z dochované korespondence Boženy Němcové a básní, například od Františka Halase či Jaroslava Seiferta, a sleduje osud nejslavnější české spisovatelky, její životní vzestupy a pády, její vztah k manželovi i to, jak těžké bylo být emancipovanou ženou v polovině 19. století.

Opeře Jsem kněžna bláznů se podařilo díky zajímavé hudbě Lenky Noty a barvitému libretu Olgy Sommerové představit Boženu Němcovou jako statečnou, svobodomyslnou a milující ženu.
– Česká televize

Silnou, krásnou a emotivní Boženou byla mezzosopranistka Jana Piorecká, která jí dala nejen plný a nosný hlas, ale i lidskost a niternou opravdovost. Manželem Josefem Němcem byl Adam Rezner, který postupně slevoval ze své nafoukanosti a urputnosti, a jak se mu také dostávalo křivd a ponížení, stával se životnou a uvěřitelnou lidskou postavou.
– KARLA HOFMANOVÁ, klasikaplus.cz

MARTIN OTAVA (1963) je český herec, režisér, divadelní ředitel a pedagog. Vystudoval herectví (1978–1984) a operní zpěv (1979–1985) na Pražské konzervatoři a operní režii pak na Akademii múzických umění v Praze ve třídě Miroslava Nekvasila (2002–2005). Již během studia spolupracoval s Československou televizí, rozhlasem a filmem, dále v Národním divadle jako herec, moderátor a recitátor. Herecky působil rovněž ve Východočeském divadle v Pardubicích, v Divadle na Vinohradech, v Hudebním divadle Karlín a Kolíně. V desetiletí po roce 2000 patřil k nejvyhledávanějším operním režisérům v ČR, pravidelně působil také v zahraničí, např. Japonsku. Je taktéž autorem a spoluautorem operních a baletních libret (Quo vadis, hudba a spoluautorka libreta Sylvie Bodorová; Malý princ, balet Gabriela Vermelho, choreografie Jiří Pokorný). V letech 1991–2006 působil jako operní režisér ve Státní opeře Praha. V letech 2009–2014 byl jmenován ředitelem Divadla F. X. Šaldy v Liberci, od roku 2014 je ředitelem Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde v poslední době nastudoval inscenace Hamlet (2018), Carmen (2020), Věc Makropulos (2021), Netopýr (2021), Quo vadis (2022), Dalibor (2022), Armida (2023), Malý princ (2024) a Julietta aneb Snář (2024). Je zakladatelem Komorní opery Praha o.s. a České opery Praha o.s.

DIVADLO JOSEFA KAJETÁNA TYLA – OPERA Operní soubor je jedním ze čtyř souborů nejvýznamnějšího divadla západočeského regionu. Jeho historie sahá až do roku 1832. V dramaturgii posledních sezón můžeme vysledovat linii operních evergreenů, ale i linii opomíjených děl romantického repertoáru. Nechybí však ani díla předromantického repertoáru, která v běžném repertoáru českých operních scén většinou nenajdeme, např. Cherubiniho Medea, Monteverdiho opery Orfeo a Korunovace Poppey či Mozartův Idomeneus. Další linií je péče o soudobou operu, která se projevuje především uváděním děl současných českých skladatelů. Sem patří Kubičkův Jakub Jan Ryba, Jiráskovi Broučci či Bodorové Quo vadis. V repertoáru souboru nalezneme však také klasické operety a opery pro děti. V Roce české hudby 2024 soubor opery DJKT v Plzni ve spolupráci se souborem opery Národního divadla moravskoslezského uvede veškerá operní díla Bedřicha Smetany včetně nedokončené Violy.