Láska, vzdor a smrt

Emil František Burian

SLOVÁCKÉ DIVADLO, Uherské Hradiště, CZE
Režie
Lukáš Brutovský

Hudební úprava a instrumentace
Josef Fojta

Hudební nastudování
Josef Fojta

Pěvecké nastudování
Petr Svozílek

Dramaturgie
Miro Dacho

Scéna
Juraj Poliak

Světelný design
Tomáš Příkrý

Kostýmy
Katarína Holková

Lektorka
Terezie Čermáková

Inspice
Kamila Mitáčková, Terezie Čermáková

Garderoba
Karolína Vojtková, Adriana Chlapečková

Vlásenky
Jitka Juříková, Monika Hajná

Líčení
Jitka Juříková, Monika Hajná

Kamera
Petr Leška

Obsluha titulkovacího zařízení
Andrej Habarta, Michal Noščák

Rekvizity
Hana Jahodíková

Světla
Andrej Habarta, Michal Noščák

Zvuk
Michal Kedroň, Zdeněk Kudeřík

Jevištní stavby
Pavel Kratochvíl, Roman Lacina, Petr Leška, Ladislav Prokeš

Obsazení – sbor
Pavlína Hejcmanová, Kateřina Michejdová, Klára Vojtková, Tereza Novotná, Jitka Hlaváčová, Natálie Rašín, Jiří Hejcman, Pavel Hromádka, Pavel Šupina, David Vaculík, Daniel Gajdoš, Pavel Majkus   

Aktéři proměny
Milada Špendlíková / Eva Gazárková, Vlastimil Kamrla / Vlastimil Skála / Jiří Krkoška   

Obsazení – kapela
FLÉTNA Renata Smetková / Klára Šenkyříková
KLARINET, SAXOFON Marek Kotača / Zdeněk Marušák
TRUBKA Ondřej Moťka / Pavel Skopal ml. / jr.
TROMBON Jakub Zívalík / Jaroslav Broža
KLÁVESY Jan Laník / Josef Fojta  

Premiéra
4. listopadu 2023

LÁSKA, VZDOR A SMRT Scénická montáž lidové poezie. Proslulý režisér, dramatik, skladatel, hudebník a teoretik umění Emil František Burian, zakladatel avantgardního divadla D 34 a průkopník sborové recitace s hudebně stylizovanou a výrazně rytmizovanou mluvou, nazvané voiceband, uplatňoval ve své inscenační tvorbě často nedramatické předlohy – blízko měl např. k lidové poezii. Ve svém „poetickém“ divadle zpracoval do výrazně zvukových i světelně obrazových inscenací např. Máchův Máj nebo montáž lidové poezie z Erbena, známou pod názvem Vojna. Právě ohlas na ni dal impuls Františku Halasovi a Vladimíru Holanovi k sestavení antologie lidové poezie Láska a smrt. Sbírka se později stala základem pro další jevištní montáž E. F. Buriana s názvem Láska, vzdor a smrt (1946). Tato lidová hra tvoří tematický oblouk od odvěké touhy mladých lidí všech dob po lásce, přes vzdor jako výraz hrdosti člověka před pokořením, až k odvážnému dialogu se smrtí jako se spravedlivým zrcadlem lidského svědomí, čímž se přibližuje ke známé středověké moralitě Everyman. Napínavý milostný příběh je v inscenaci Slováckého divadla provedený formou „syntetického divadla“, sdružujícího hudební, hereckou i výtvarnou složku.

Zhudebněné verše v půvabné zkratce popisující zásadní okamžiky lidského života vyjmul režisér Lukáš Brutovský z folklorního rámce a ve spolupráci se scénografem Jurajem Poliakem je zasadil do sterilně bílého prostředí, jež dílem evokovalo galerii a dílem márnici. Druhé zmíněné interpretaci nahrávalo dění v popředí scény, kde dvě vizážistky v bílých uniformách bez jediného slova líčily ženu a muže pokročilého věku, přičemž jejich činnost ve velkém detailu snímala kamera. Vráskami zbrázděné tváře dvojice pod make-upem nejprve omládly a za pomoci paruk, závoje a klobouku se před námi zjevila nevěsta s ženichem, následně však pár absolvoval zrychlenou cestu životem až k branám smrti, tedy na kovový pitevní stůl. Přičemž je po celou cestu doprovázel sbor složený z herců a hereček Slováckého divadla, kteří, sošně stojíce na stupních v zadním plánu scény, bezchybně pěli. Jejich soulad – včetně synchronizovaného otáčení listů partitury – působil až přízračně. Bíle nalíčeni a oděni připomínali zástup duchů, předků čekajících na příchod svých potomků.
– PETRA ZACHATÁ, Divadelní noviny

LUKÁŠ BRUTOVSKÝ (1988) vystudoval režii a dramaturgii na VŠMU v Bratislavě. Působí jako režisér, překladatel a autor – za divadelní hru Na oběd získal první místo v soutěži Dráma 2009, také byl nominován na objev sezóny a na nejlepší režii sezóny v prestižní anketě Dosky 2011. Na českých scénách se poprvé představil v Městském divadle Kladno (Praporky ve větru), následně na sebe upoutal Maryšou v brněnském HaDivadle, za niž získal Cenu Divadelních novin. Dále pracoval v pražském Švandově divadle (Misantrop), Národním divadle moravskoslezském (Deník mého otce), Divadle Petra Bezruče (PS: …odepiš!), Městských divadlech pražských (Husitská trilogie), v Národním divadle Brno (Doktorka, Bez roucha, R/Evoluce) a nejnověji v Činoherním klubu (Hráči). Režíruje také v řadě slovenských divadel, velký úspěch měla jeho inscenace Karvašovy Půlnoční mše ve Slovenském národním divadle. Od roku 2015 je uměleckým šéfem martinského Slovenského komorního divadla. V roce 2021 hostovala na festivalu Divadlo jeho autorská inscenace D1 (pracovní název), první díl volné trilogie, jejíž další díl, Iocasté, vznikl jako koprodukce martinského divadla a Městských divadel pražských v roce 2022 a poslední díl Odliv uvedlo letos Slovenské národní divadlo.

SLOVÁCKÉ DIVADLO opakovaně přesahuje svou působností význam regionální scény. Pod uměleckým vedením Lukáše Kopeckého zve ke spolupráci zkušené režiséry i ty z mladší generace s občerstvujícím pohledem. V alternativní dramaturgické linii SLoffÁCKÉ DIVADLO nabízí současné hry v netradičních prostorách (rockový klub, školní třída). Svou práci představuje na předních festivalech. Společně s Městským divadlem Zlín pořádá přehlídku ZARÁZ, seznamující odbornou veřejnost se svými nejlepšími inscenacemi.