Na první pohled

Suzie Miller

ŠVANDOVO DIVADLO, Praha, CZE
Režie
Lucie Ferenzová

PŘEKLAD
Zuzana Josková

DRAMATURGIE
David Košťák

SCÉNOGRAFIE
Jana Hauskrechtová

KOSTÝMY
Zuzana Sceranková

HUDBA
Markéta Ptáčníková

PROJEKCE
Dita Havránková

OBSAZENÍ
TESSA Marie Štípková
ŽENA / WOMAN Markéta Ptáčníková

UPOZORNĚNÍ: Inscenace obsahuje citlivý obsah s tématem sexu, násilí a zneužití, a proto ji nedoporučujeme divákům mladším 15 let.

Hra Prima Facie byla poprvé uvedena 17. května 2019 v divadle SBW Stables Theatre v Sydney v produkci Griffin Theater Company. Autorská práva v České republice zastupuje Aura-Pont s.r.o., Veslařský ostrov 62, 147 00 Praha 4.

Premiéra
7. října 2023

NA PRVNÍ POHLED Strhující výpověď o hledání spravedlnosti v soudním systému, který má tendenci před znásilněním zavírat oči, přináší mimořádnou sólovou příležitost pro Marii Štípkovou. Zpověď mladé obhájkyně se zaměřuje na to, jak moc se může lišit subjektivní zkušenost a to, co za skutečnost považuje justice. Dynamické soudní drama nechává nahlédnout do právnické taktiky a techniky kladení otázek, jež často vedou k ospravedlnění mužů nařčených ze znásilnění. Zároveň je však osobním příběhem ženy, jež i přes znalost pravidel hry náhle ztrácí víru ve spravedlnost.

Režisérka Lucie Ferenzová převádí onu spletitou plejádu emocí, která se se silným tématem pojí, na jeviště citlivě pomocí jednoduchých, ale o to silnějších obrazů. Sžírající bezmoc hrdinky zprostředkuje prudké sólo na bicí (živý hudební doprovod obstarává Markéta Ptáčníková). Kostým s přehnaně vycpanými rameny vytváří obraz ženy, která chce působit silně, ale ve skutečnosti se ztrácí i sama sobě. Inscenace ctí rytmus, který monodrama potřebuje, aby si drželo dynamiku, a zároveň nepozbývá naléhavosti. […] Přechod [Marie Štípkové] od nesympaticky naduté právničky po zoufalou oběť, s níž nelze než mít soucit, zaskočí. Nevíte, jak se stalo, že v jedné chvíli byste Tesse nejradši dali pěstí a ve druhé ji vroucně, chlácholivě objali. Nevíte jak, ale věříte Štípkové všechno, každé drzé ušklíbnutí, každou slzu. Na první pohled je nakonec hlavně apelem, ale v tomhle případě ne přehnaným, ne didaktickým. V Česku se o redefinici trestního činu znásilnění mluví už nějakou dobu (viz např. činnost organizace Konsent). Možná by výlet do divadla pomohl řadě zákonodárců uvědomit si, že se – jak s dunivou naléhavostí v hlase prohlašuje Štípková na samém konci inscenace – opravdu musí něco změnit. 
– ELIŠKA HANKOVCOVÁ, Nadivadlo

I když bude po dějové stránce od začátku až do konce divákovi jasné, co se bude dít (Millerové hra je lineární a silně předvídatelná), čeká jej strhující večer. […] Marie Štípková totiž v úloze Tessy podává fyzicky i psychicky vyčerpávající a zcela autentický výkon, který by si příští rok zasloužil nějaké ocenění. V úvodu diváky zaujme temperamentem své postavy, která míří k profesním výšinám. Následně jim připraví až fyzicky nepříjemné chvíle, když popisuje znásilnění a posléze pochybovačné pocity, plíživý stud, výčitky i cestu na policii. Hutnou atmosféru, kterou se zhruba v polovině večera podaří znázorněním těch nejtěžších chvil vybudovat, pak představení neztrácí až do samotného soudního finále. Štípkové pomáhá Ferenzové citlivá režie a chytré nápady. Atmosféru jitří živé bicí i zpěv Markéty Dvořákové Ptáčníkové, která čas od času do děje vstoupí, aby vypomohla menší rolí. V úvodu večera se Štípková před diváky postaví v uniformě, která pomáhá vyjádřit její profesní zarputilost. Ta samá uniforma však Tessu v závěru večera dusí a přerůstá, takže jako žalobce působí zcela nicotně.
– TOMÁŠ ŠŤÁSTKA, MF Dnes

LUCIE FERENZOVÁ (*1981) Vystudovala bohemistiku na FF UK a režii na DAMU. V letech 2010–2014 byla zaměstnána jako dramaturg-lektor v Divadle Na zábradlí. Založila divadelní spolek Kolonie, se kterým pravidelně na jeviště uvádí soudobou literaturu (např. Lucie Faulerová, Bianca Bellová, Sally Rooney, Elfriede Jelinek). V současnosti působí jako kmenová režisérka pražského A studia Rubín, kde spolu s Dagmar Fričovou inscenuje autorské texty (např. Pravidla úklidu, Propast). Tvorbě pro děti se aktuálně věnuje v brněnském divadle Polárka, kde režírovala dramatizaci knihy Fridy Nilsson Gorila a já. Pro Kolonii z.s. píše autorské pohádky a pro Český rozhlas napsala hru pro děti Jezerní prales. Je režisérka, autorka, dramaturgyně a zastupující umělecká šéfka A studia Rubín. V minulosti spolupracovala s Divadlem X10, Divadlem D21, Divadlem NoD, DJKT Plzeň, Městským divadlem v Mostě, Divadlem KOMEDIE, Divadlem LETÍ, HaDivadlem aj.

ŠVANDOVO DIVADLO NA SMÍCHOVĚ navazuje na dlouholetou tradici předchozích souborů sídlících v této budově. Činoherní představení se zde hrají na dvou scénách, ve Velkém sále a v komornějším prostoru tzv. Studia. Repertoárově se studiová scéna orientuje na aktuální společenská témata a tabu, hlavní scéna vedle klasických kanonických titulů uvádí současnou autorskou tvorbu v osobitých interpretacích silných režijních osobností. Mezi významné aktivity divadla patří i programy pro děti a mládež. Švandovo divadlo je aktivní i v mezinárodní spolupráci a „exportu“ české činohry do zahraničí. Dále svou působnost rozšiřuje v novém prostoru Tvůrčího domu Elišky Peškové, který ve spolupráci se Švandovým divadlem funguje od září 2023. Tento prostor nabízí širokou škálu workshopů a dílen pro všechny věkové kategorie, jednotlivce i skupiny a vytváří zázemí pro dětskou dramatickou tvorbu.