Nepřítel lidu

Henrik Ibsen

DIVADLO PETRA BEZRUČE, Ostrava, CZE
  • 13. 9.2025
    09:0011:15
    Malá scéna
    vyprodáno

Představení trvá 135 min vč. 1 přestávky

Režie
Jan Holec

ADAPTACE
Jan Holec

DRAMATURGIE
Peter Galdík

SCÉNA A KOSTÝMY
Ján Tereba

HUDBA
Ivan Acher

OBSAZENÍ
Tomáš Stockmann Lukáš Melník
Kateřina Magdaléna Holcová
Petr Marián Chalány
Petra Monika Tomková
Mortenová Kateřina Krejčí
Hovstad Jáchym Kučera
Billing Vít Hofmann

Premiéra
24. ledna 2025

NEPŘÍTEL LIDU Doktor Stockmann tvrdí, že léčivé prameny v nových městských lázních jsou ve skutečnosti zdraví škodlivé. Vodu infikovala bakterie a celý systém potrubí bude třeba vyměnit. Kdo to však zaplatí? A kdo nahradí ušlý zisk? Chce nás doktor léčit, nebo pohřbít? Je s námi, nebo proti nám? Problémy mají jasnou příčinu i jasné řešení, přesto se nedokážeme hnout z místa. Jsme ochotní omezit osobní komfort v boji za životní prostředí a společné dobro?

Čistě technicky vzato je to inscenace prvotřídní. Podobně jako u nedávných Střípků ženy ve zpracování téhož režiséra na tom má zásadní podíl herectví. Všichni zúčastnění se vyhýbají jednolitému projevu a dovedou ztvárnit vybičované emoce i ztišené pasáže. Strhující je samozřejmě zejména duel Lukáše Melníka coby Tomáše Stockmanna – rtuťovitého hračičky, který s dětskou radostí touží přijít věcem na kloub – a Mariána Chalányho v roli jeho bratra, manipulativního slizouna Petra.
VOJTĚCH VOSKA, Nadivadlo

JAN HOLEC (1988) patří k výrazným představitelům současné režie. Absolvoval DAMU, předtím studoval práva. V roce 2014 stál u zrodu divadelního spolku Spektákl, v němž výrazně projevil svou zálibu v jevištním zpracovávání klasických literárních děl (Dostojevského Uražení a ponížení, Lemova Solaris). V královéhradeckém Klicperově divadle režíroval Dorstova Fernanda Krappa a Františákovu dramatizaci Tolstého Anny Kareniny, spolupracoval i se souborem LETÍ, Národním divadlem Brno, Jihočeským divadlem v Českých Budějovicích či Činoherním studiem Ústí nad Labem. V roce 2019 se stal uměleckým šéfem ostravského Divadla Petra Bezruče, i zde zpracoval pro jeviště proslulé předlohy jako Lásky jedné plavovlásky či Bratry Karamazovy, s projektem podle Kafkova Procesu se zúčastnil festivalu Divadlo v roce 2023 a o rok později uvedl festival jeho inscenaci hry Katy Webér Střípky ženy.

DIVADLO PETRA BEZRUČE v Ostravě patří k umělecky nejvýraznějším divadlům v České republice, což potvrzuje řada ocenění i ohlasy diváků. Svůj dramaturgický plán Bezruči směřují zejména k mladým divákům a všem, kteří se nebojí aktuálních témat. Soubor disponuje vysoce ceněným uměleckým kolektivem, řada herců, kteří se u Bezručů vystřídali, se prosadila v celorepublikovém kontextu (Richard Krajčo, Lucie Žáčková, Tereza Vilišová, Filip Čapka, Jan Plouhar, Tomáš Dastlík, Jakub Burýšek, Markéta Matulová). Originální dramaturgie zahrnuje moderní ztvárnění klasických titulů, dramatizace výrazných děl literatury či filmu a v neposlední řadě také práce s regionální tematikou.