Peer Gynt

Henrik Ibsen

ČINOHERNÍ STUDIO, ÚSTÍ NAD LABEM, CZE
Režie
Michal Hába

DRAMATURGIE
Tereza Marečková

PŘEKLAD
Josef Brukner, Josef Vohryzek

VÝPRAVA
Adriana Černá

HUDBA
Jindřich Čížek

ASISTENT REŽIE
Marek David

OBSAZENÍ
PEER SELBST GYNT Kryštof Bartoš
ÅSE, SOLVEIG, NICOTA Andrea Uhlík Berecková
INGRID, ZELENĚ ODĚNÁ, NICOTA, BALLON, ANITRA, PASAŽÉR, HUBENÝ Annette Nesvadbová
KOVÁŘ ASLAK, DĚDEK Z DOVRE, TRUMPETERSTRALE, KAPITÁN, KNĚZ Jan Plouhar
VON EBERKOPF, BEGRIFFENFELD, ŽENICH, TROLL, KUCHAŘ, KLUK BEZ PRSTU, KNOFLÍKÁŘ Jan Hušek
GUTTORM, SALAŠNICE, TROLL Jindřich Čížek

Premiéra
2. června 2023

PEER GYNT, klasika v netradiční interpretaci. Your favorite antihrdina is coming, let’s make some spiritual Peer-porno! Snílek, narcis a dobrodruh. Umělec výmluvy, komunikační okliky a ostnaté imaginace. Ale pozor, ať mu nic nevstoupí do „komfortní zóny“! Peer Gynt – na sociálních sítích, ve spirituálním pornu, v říši sebeimaginace a sebeprezentace. Peer Gynt sobě. Peer Gynt slamuje. Peer Gynt prokrastinuje. Všechno a nic. Hlavně nebýt průměrný, obyčejný, zaměnitelný. Jízda začíná. Tam jako zpátky, stejně daleko ven jako dovnitř, stejně těsno! Uvnitř je kolem dokola a venku jako v středu. Ukaž se, kdo jsi! Vyslov to své jméno!

Režisér scénicky strhne samo ego jako relikt, vymáchá ho v třaskavém koktejlu zcizujících efektů a vystačí mu k tomu exploatace kanonické klasiky. Činoherní studio potvrzuje pozici vyhraněné a nonkonformní platformy.
– MARTIN MACHÁČEK, Divadelní noviny

Ústecký Peer Gynt je ve všech směrech pevně uchopená, výrazově sytá a interpretačně bohatá inscenace. Divák na začátku nasedá do kokpitu bláznivé jízdy a na vlně kvalitního bizáru se veze až do konce.
– LUDMILA ZAJÍČKOVÁ, divadelni-noviny.cz

Tlumené oranžové světlo a všudypřítomný kouř. Vlevo stojany s mikrofony, kontrabas, akordeon a kytara. Vpravo bicí, syntetické klávesy a počítač. Uprostřed jeviště jednoduchá konstrukce ze světlého nelakovaného dřeva tvořená vyvýšenou platformou a dvěma zadními stěnami. Zpoza jedné se do ještě utichajícího a stmívajícího sálu vynoří Kryštof Bartoš s potutelným úsměvem na tváři, aby začal svou energickou, velkolepou, extrémní, přemrštěnou, extravagantní a fascinující hru na Peera Gynta.
– TOBIÁŠ WALLER, divadeni-noviny.cz

MICHAL HÁBA vystudoval režii v ateliéru Miroslava Krobota na pražské DAMU, v Divadle Komedie asistoval režisérům Dušanu Pařízkovi a A. Riemenschneiderovi, absolvoval stáže v berlínských divadlech Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz a Maxim Gorki Theater. Jeho tvorba je spojena především se skupinou Lachende Bestien, kde působí jako režisér, autor, herec a producent. Věnuje se kočovnému Divadlu koňa a motora se sociálním a komunitním přesahem. Jako hostující režisér se pohybuje na rozličných divadelních územích od divadla pro děti a mládež (inscenace Huckleberry Finn, Cipísek, Sněhová královna) přes autorské divadlo (Opletal v Divadle na cucky) po interpretační činohru (Černá voda nebo Lakomec v Klicperově divadle) až k divadlu dekonstruktivnímu – mimo inscenace Lachende Bestien (Ferdinande!, Sezuan, Pověření) je to např. Hráč podle Dostojevského v Divadle Husa na provázku. V roce 2018 navázala skupina Lachende Bestien spolupráci s Městskými divadly pražskými a připravila pro prostor divadla Komedie autorskou adaptaci Ibsenova dramatu Nepřítel lidu. V roce 2019 tam Hába režíroval i kritikou ceněnou inscenaci Sláva a pád krále Otakara a Ibsenova Nepřítele lidu, v roce 2020 dramatizaci reportáže Petry Uhlové Hrdinové kapitalistické práce. Dále pracoval mj. v Klicperově divadle v Hradci Králové, v Divadle Petra Bezruče v Ostravě (Sen čarovné noci, 2022). Pro Činoherní studio v Ústí nad Labem nastudoval v roce 2023 Peer Gynta, v roce 2024 Moliѐrovu Školu žen. Od sezóny 2025/26 se v tomto divadle stane uměleckým šéfem. Na festivalu Divadlo se Michal Hába prezentoval v roce 2012 s inscenací 120 dní svobody (podle markýza de Sade, formace Lachende Bestien).

ČINOHERNÍ STUDIO ÚSTÍ NAD LABEM patří již dlouhá léta k progresivním českým divadelním scénám. Vzniklo v roce 1972 a jeho první ředitel Jaroslav Chundela přizval ke spolupráci významné divadelníky, kteří za nastupující normalizace měli dveře do divadel většinou zavřené, např. Jana Grossmana, Evalda Schorma, Jana Kačera. Působil tam také dramaturg, překladatel a později i herec Leoš Suchařípa. Od roku 1975 zastával funkci šéfa režisér Ivan Rajmont, na prknech ústecké scény se vystřídala řada pozdějších hvězd českého divadla jako Jiří Bartoška, Karel Heřmánek, Pavel Zedníček, Marie Spurná, Tomáš Töpfer a další. Také vývoj po roce 1989 byl v Činoherním studiu velice dynamický, z řady tvůrců stojí za připomenutí alespoň Jiří Pokorný, jehož původní dramatické texty, představující domácí odnož cool dramatiky, se hrály v Ústí poprvé (Taťka střílí góly, Odpočívej v pokoji). Turbulentní vývoj a obměny v souboru i na vedoucích postech byly poznamenány také spory s magistrátem města v roce 2014 a dočasným přemístěním působiště na jinou adresu. Divadlo nikdy neuhnulo z cesty náročné dramaturgie a ve většině případů i úspěšné jevištní realizace připravovaných textů. V posledních letech stál v čele souboru režisér David Šiktanc, kterého by měl od sezóny 2025/26 vystřídat Michal Hába. Na festivalu Divadlo se Činoherní studio prezentovalo inscenacemi Homo Faber (2018) a Jídelní vůz (2023), oběma v režii Davida Šiktance.