Požár
Roland Schimmelpfennig
DIVADLO J. K. TYLA, Plzeň, CZ- 12. 9.202512:00–13:30Malá scéna
Představení trvá 90 min a je bez přestávky
POŽÁR Jeden z nejvýznamnějších dramatiků současnosti, Roland Schimmelpfennig, napsal velké podobenství o rozdílech mezi bohatstvím a chudobou. Užil k tomu svůj typický jazyk, který inspiroval celou řadu jeho pokračovatelů. Je to jazyk rytmický, poetický a obrazný. Režiséra Josefa Doležala inspiroval k velmi múzické inscenaci, ve které se nejen hraje, ale také zpívá a tančí. S choreografiemi baletní mistryně Markéty Pospíšilové, lidovými písněmi východoevropské provenience a dokonce s živými muzikanty na scéně. Příběh velké lásky autor zasadil do prostředí dvou vesnic, oddělených od sebe jen mostkem přes potok. Jejich zprvu pohádkové soužití se ovšem začne proměňovat s tím, jak přicházejí různé katastrofy a jak se s nimi která vesnice dokáže vyrovnávat. Jedni bohatnou, druzí chudnou. Potok se začíná rozestupovat, až mezi vesnicemi vznikne širé moře. Hra tak připomíná rozdíly mezi bohatou Evropou a chudším světem. Autor ji napsal v roce 2017 pro Národní divadlo v Mannheimu, kde tehdy žilo v táborech velké množství uprchlíků. Plzeňská inscenace však není o uprchlické krizi, ale spíše o solidárnosti v obecnějším slova smyslu.
Zasazení do slovanského lidového prostředí považuji za šťastné. Jestliže v době napsání hry se migrační krize týkala především uprchlíků z Afriky a Sýrie, v této době směrem do střední a západní Evropy utíkají před válečnými hrůzami především Ukrajinci. Stejně jako v Schimmelpfennigově podobenství, ani ukrajinští běžní civilisté si útrapy nezaslouží. A my se ocitáme na šťastnější straně údolí, kam je z nedostatku solidarity nechceme pustit.
MICHAELA SVOBODOVÁ, ČT Art
JOSEF DOLEŽAL (1997) Režisér a dramatik narozený v Ostravě se od dětství věnoval amatérskému divadlu a později byl přijat na Janáčkovu konzervatoř v Ostravě, obor herectví. Během studia začal psát divadelní hry, hostoval v Národním divadle moravskoslezském, Divadle loutek Ostrava a premiéroval dvě autorské režie v divadelním spolku Stará aréna. Po maturitě pokračoval ve studiu režie na činoherní katedře DAMU. Kromě školních prací absolvoval několik režijních asistentur a zúčastnil se i autorsky projektů v Horáckém divadle Jihlava a v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. Se hrou Na dohled vyhrál Dramatickou soutěž o nejlepší krátkou divadelní hru, díky čemuž mohl studovat scenáristiku na Tisch School, New York University. Jako režisér, ale i jako autor se snaží svou prací definovat poetiku, která se moderním jazykem vyjadřuje k dnešku. Texty, kterým se jako režisér věnoval, jsou veskrze současné – to svědčí o jeho přirozeném puzení k umělecké dravosti, divokosti a k postihování světa v obnažené podobě. Autentickou zprávu o podobě světa tvoří za pomoci úzké spolupráce s hereckou složkou, na které své inscenace staví.
DIVADLO J. K. TYLA Tvoří je čtyři umělecké soubory, které odehrají zhruba 500 činoherních, operních, operetních, muzikálových a baletních představení ročně. Divadlo se snaží o rozmanitý a žánrově vyvážený repertoár, který zahrnuje i české a zahraniční dramatické novinky. Svou více než staletou historií, uměleckou činností i řadou dalších aktivit se řadí k významným scénám nejen západočeského regionu. V čele činohry DJKT stojí herečka Apolena Veldová.