Požár

Roland Schimmelpfennig

DIVADLO J. K. TYLA, Plzeň, CZ
  • 12. 9.2025
    12:0013:30
    Malá scéna

Představení trvá 90 min a je bez přestávky

Režie
Josef Doležal

PŘEKLAD
Michal Kotrouš

DRAMATURGIE
Zdeněk Janál

SCÉNA
Martin Šimek

KOSTÝMY
Olena Zahrebina

HUDBA
Martin Šimek

CHOREOGRAFIE
Markéta Pospíšilová

SVĚTELNÝ DESIGN
Jakub Sloup

OBSAZENÍ
Jana Ondrušková, Nicole Tisotová, Kamila Šmejkalová, Apolena Veldová, Eliška Vocelová, Matyáš Greif, Vladimír Pokorný, Petr Urban

BICÍ NÁSTROJE
David Houser, Matěj Podroužek

Premiéra
20. dubna 2024

POŽÁR Jeden z nejvýznamnějších dramatiků současnosti, Roland Schimmelpfennig, napsal velké podobenství o rozdílech mezi bohatstvím a chudobou. Užil k tomu svůj typický jazyk, který inspiroval celou řadu jeho pokračovatelů. Je to jazyk rytmický, poetický a obrazný. Režiséra Josefa Doležala inspiroval k velmi múzické inscenaci, ve které se nejen hraje, ale také zpívá a tančí. S choreografiemi baletní mistryně Markéty Pospíšilové, lidovými písněmi východoevropské provenience a dokonce s živými muzikanty na scéně. Příběh velké lásky autor zasadil do prostředí dvou vesnic, oddělených od sebe jen mostkem přes potok. Jejich zprvu pohádkové soužití se ovšem začne proměňovat s tím, jak přicházejí různé katastrofy a jak se s nimi která vesnice dokáže vyrovnávat. Jedni bohatnou, druzí chudnou. Potok se začíná rozestupovat, až mezi vesnicemi vznikne širé moře. Hra tak připomíná rozdíly mezi bohatou Evropou a chudším světem. Autor ji napsal v roce 2017 pro Národní divadlo v Mannheimu, kde tehdy žilo v táborech velké množství uprchlíků. Plzeňská inscenace však není o uprchlické krizi, ale spíše o solidárnosti v obecnějším slova smyslu.

Zasazení do slovanského lidového prostředí považuji za šťastné. Jestliže v době napsání hry se migrační krize týkala především uprchlíků z Afriky a Sýrie, v této době směrem do střední a západní Evropy utíkají před válečnými hrůzami především Ukrajinci. Stejně jako v Schimmelpfennigově podobenství, ani ukrajinští běžní civilisté si útrapy nezaslouží. A my se ocitáme na šťastnější straně údolí, kam je z nedostatku solidarity nechceme pustit.
MICHAELA SVOBODOVÁ, ČT Art

JOSEF DOLEŽAL (1997) Režisér a dramatik narozený v Ostravě se od dětství věnoval amatérskému divadlu a později byl přijat na Janáčkovu konzervatoř v Ostravě, obor herectví. Během studia začal psát divadelní hry, hostoval v Národním divadle moravskoslezském, Divadle loutek Ostrava a premiéroval dvě autorské režie v divadelním spolku Stará aréna. Po maturitě pokračoval ve studiu režie na činoherní katedře DAMU. Kromě školních prací absolvoval několik režijních asistentur a zúčastnil se i autorsky projektů v Horáckém divadle Jihlava a v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. Se hrou Na dohled vyhrál Dramatickou soutěž o nejlepší krátkou divadelní hru, díky čemuž mohl studovat scenáristiku na Tisch School, New York University. Jako režisér, ale i jako autor se snaží svou prací definovat poetiku, která se moderním jazykem vyjadřuje k dnešku. Texty, kterým se jako režisér věnoval, jsou veskrze současné – to svědčí o jeho přirozeném puzení k umělecké dravosti, divokosti a k postihování světa v obnažené podobě. Autentickou zprávu o podobě světa tvoří za pomoci úzké spolupráce s hereckou složkou, na které své inscenace staví.

DIVADLO J. K. TYLA Tvoří je čtyři umělecké soubory, které odehrají zhruba 500 činoherních, operních, operetních, muzikálových a baletních představení ročně. Divadlo se snaží o rozmanitý a žánrově vyvážený repertoár, který zahrnuje i české a zahraniční dramatické novinky. Svou více než staletou historií, uměleckou činností i řadou dalších aktivit se řadí k významným scénám nejen západočeského regionu. V čele činohry DJKT stojí herečka Apolena Veldová.