Solness

Henrik Ibsen

ÖRKÉNY SZÍNHÁZ, BUDAPEŠŤ, HUN
Režie
Ildikó Gáspár

DRAMATURGIE
Barbara Ari-Nagy

HUDBA
Matisz Flóra Lili

VÝPRAVA
Luca Szabados

FILM
Gergely Pálos, András Juhász

MÉDIA DESIGN
Juhász András

ASISTENT ÜGYELÖ
Henrietta Kovács

REKVIZITY
Csilla Mészáros

LIGHTING DESIGN
Csaba Andor Balogh

ZVUK
Illés Baranyai, Tamás Móni

VIDEO
György Ulrich, István Kónya

OBSAZENÍ
HALVARD SOLNESS, STAVITEL Pál Mácsai
ALINE SOLNESS, JEHO MANŽELKA Gabriella Hámori
DOKTOR LEO HERDAL, PRAKTICKÝ LÉKAŘ Sándor Terhes
BERTHA BROVIK, BÝVALÁ ARCHITEKTKA, NYNÍ SOLNESSOVA ASISTENTKA Judit Pogány
RAGNAR BROVIK, JEJÍ SYN, TECHNICKÝ KRESLÍŘ Csaba Polgár
FRIDA FOSLI, VEDOUCÍ KANCELÁŘE Emőke Zsigmond
HILDE WANGEL Mária Szaplonczay 

Pro diváky od 14 let.

SOLNESSObrátí se to. Já to tuším. Cítím, jak se to blíží. Někdo přijde a začne požadovat: ustup mi z cesty! A za ním se poženou ostatní a budou hrozit a řvát: udělej nám místo – místo – místo! Kdepak, jen počkejte, pane doktore. Jednou se mládí přižene sem a zaklepe tady na dveře – “ (úryvek ze hry v překladu Františka Fröhlicha).

„Věčně aktuální," říkávali jsme se smíchem, když jsme se doma bavili o Ibsenovi. Tedy smáli jsme se jen my mladší, protože generace našich rodičů a prarodičů to do uvozovek vůbec nedávala. Pro ně byl Ibsen skutečně navždy aktuální. Zabývá se zásadními otázkami, je provokativní a kontroverzní i dnes, po více než stu letech, navzdory tomu, že se stal klasikem, navzdory modernismu, nesčetným školním esejům a neustálému uvádění. Ale jak moc nás provokuje spisovatel, o němž naši učitelé literatury tvrdí, že je provokativní? Jak důležitá, kontroverzní a hyperaktuální jsou ta díla, která obdivují naši dědové? (Pernille Rygg: Navždy relevantní, ha ha ha)

V Ibsenově dramatu se architekt Solness zuby nehty drží své pozice, odmítá svého mladého kolegu pustit dál a jeho plány odsouvá stranou. Odolává tlaku času, dokud se neobjeví mladá dívka z jeho minulosti a s ní i slib, který musí dodržet. Vzhledem k tomu, že Solnesse hraje ředitel Divadla I. Örkénye Pál Mácsai, který je nyní zhruba v Solnessově věku a který se zabývá otázkou, jak pokračovat v práci a jak divadlo zachovat „mladé“, je zřejmé, že by inscenace mohla reflektovat i tuto paralelu. A taky že ano: ve scéně z druhého dějství je z Mácsaiova rodinného archivu sestaven krátký film, kde zazní i jeho slavná recitace Petőfiho básně na koncertě Hiszünk a dalban (Věříme v píseň) v budapešťské sportovní hale na jaře 1994. Mácsai-Solness glosuje vystoupení karikaturním, vtipným komentářem. Inscenace Ildikó Gáspár (…) je překvapivou, energickou hrou, která diváky po celou dobu udržuje v napětí. A nejde ani primárně o tragické důsledky životních lží a sebeklamu, které jsou v ibsenovských adaptacích tak časté, ale spíše o možnost překonat sám sebe.
– LILLA TURBULY, Kútszélistílus.hu

Ildikó Gáspár vytvořila odvážnou a originální inscenaci o úspěšném a uznávaném staviteli Solnessovi, který se zmítá mezi narcismem a strachem z mladého kolegy, který by ho mohl nahradit. Inscenace chytře balancuje mezi Ibsenovou hrou a jejím převyprávěním a prožíváním jako osobního příběhu účinkujících herců: Solnessovu roli ztvárnil ředitel divadla Pál Mácsai, postavu jeho talentovaného kreslíře Ragnara ztvárnil Csaba Polgár, nedávno jmenovaný umělecký šéf tohoto studiového divadla.
– KAMELIA NIKOLOVA, Critical Stages

ILDIKÓ GÁSPÁR Maďarská divadelní režisérka působící v budapešťském Divadle Istvána Örkénye. Režírovala i v dalších evropských zemích, jako je Německo, Švédsko, Lotyšsko, Litva, Polsko a Srbsko. Věří, že každá látka v sobě obsahuje jedinečnou formu, a vždy se snaží pro inscenaci nalézt osobitou podobu. Společným rysem jejích prací je hravost a spontánnosti v jednání, důsledná a přísná struktura a pro inscenaci podstatná intenzivní vizualita. V Divadle Istvána Örkénye nastudovala mj. Horváthovu Víru, lásku, naději, Kafkovu Proměnu, Shakespearova Macbetha, Racinovu Andromaché.

ÖRKÉNY SZÍNHÁZ (Divadlo Istvána Örkénye) Jedno z nejvýznamnějších maďarských divadel, převážně činoherní, ale otevřené široké škále žánrů. Od svého založení uvedlo více než sto inscenací, od antiky k současným dílům. Velkou pozornost věnuje výběru kvalitního repertoáru, často užívá humoru, ironie nebo groteskních prvků. Jeho již desetiletý program divadelního vzdělávání otevřel jako jeden z prvních v Maďarsku novou cestu pro aktivní, společensky angažované spojení s publikem.