Střípky ženy

Kata Wéber

DIVADLO PETRA BEZRUČE, Ostrava, CZE
Režie
Jan Holec

PŘEKLAD
Tatiana Notinová

ÚPRAVA
Peter Galdík, Jan Holec

DRAMATURGIE
Peter Galdík

VÝPRAVA
Ján Tereba

HUDBA
Ivan Acher

POHYBOVÁ SPOLUPRÁCE
Klára Dybalová

KAMERA
Tomáš Nikel

ZVUK
Marcel Weiss

STŘIH
Miroslav Bláha

MIX ZVUKU
Jakub Krajíček

OBSAZENÍ
MAJA Alexandra Palatínusová 
LARS Marián Chalány 
MAGDALÉNA Kateřina Krejčí 
MONIKA Magdaléna Holcová 
VOJTA Josef Trojan 
ZUZANA Markéta Haroková 
EVA Barbora Křupková

Ve hře se objevují vulgarismy, některé scény mohou rozrušit citlivé povahy, doporučujeme návštěvu od 15 let.

Premiéra
24. listopadu 2023

STŘÍPKY ŽENY Komorní rodinné drama, tématem jsou hranice mateřské lásky. Na kolik kousků je možné roztříštit ženskou duši a kdo ji dokáže poskládat zpátky? Stát se matkou není ostuda, ale stát se matkou, která nemiluje své dítě? Rodinná večeře otevírá vzájemné konflikty a staré křivdy. Každá z postav má své tajemství, které si s sebou přináší. Středobodem tohoto setkání je osobní tragédie hlavní hrdinky, jejíž trápení si berou za své i ostatní. Každý však ze své vlastní perspektivy. Je možné se očistit skrze trápení jiných? A je vždy nutné hledat viníka naší bolesti? Současná hra maďarské autorky se zabývá tématy tělesné a duševní integrity, mateřství, rodičovství a společenského pohledu a tlaku na ně.

Zařadit výchozí text žánrově je celkem obtížné. Má v sobě prvky vážného psychologického dramatu, tragikomedie i komedie zároveň. Režisér spolu s dramaturgem Peterem Galdíkem i s herci potenciálu textu využívají v plné míře. Publikum se baví, vzápětí však všem tuhne krev v žilách.
– LADISLAV VRCHOVSKÝ, ostravan.cz

Hra svou strukturou trochu připomíná Lettsův Srpen v zemi indiánů (dominantní nemocná matka a dcery), je ovšem sevřenější. Nabízí příležitost pro kvalitní herecké výkony, které žádný z účinkujících nepromarní. Oba pánové prezentují vlastně jakési bludné parazitující existence, dámy mají bohatší nabídku pro drobnokresbu charakterů v tom nejlepším slova smyslu.
– JAN KERBR, Lidové noviny

Dvojjediným srdečním svalem mimořádného projektu jsou pak dva výkony, jež nezdráhám se označit za impozantní. Kateřina Krejčí niterně, avšak nepateticky a za vydatného použití extra suchého humoru ztvárňuje mateřskou postavu zraňující i zraňovanou, přesto však nikdy nepřestávající milovat. A Alexandra Palatínusová stvořila fascinující bytost, moderní heroinu Maju, která je bez přehánění jedním z nejpřesvědčivějších portrétů současné ženy, s jakým se dnes můžete v divadle setkat.
– PETR KLARIN KLÁR, Divadelní noviny

JAN HOLEC (1988) patří k výrazným představitelům současné režie. Absolvoval DAMU, předtím studoval práva. V roce 2014 stál u zrodu divadelního spolku Spektákl, v němž výrazně projevil svou zálibu v jevištním zpracovávání klasických literárních děl (Dostojevského Uražení a ponížení, Lemova Solaris). V Klicperově divadle režíroval kromě Dorstova Fernanda Krappa také Františákovu dramatizaci Tolstého Anny Kareniny, spolupracoval i se souborem LETÍ, Národním divadlem Brno, Jihočeským divadlem v Českých Budějovicích či Činoherním studiem Ústí nad Labem. V roce 2019 se stal uměleckým šéfem ostravského Divadla Petra Bezruče, i zde připravil pro jeviště ikonické předlohy jako Lásky jedné plavovlásky či Bratry Karamazovy, s projektem podle Kafkova Procesu se zúčastnil festivalu Divadlo v roce 2023.

DIVADLO PETRA BEZRUČE v Ostravě patří k umělecky nejvýraznějším divadlům v České republice, což potvrzuje řada ocenění i ohlasy diváků. Svůj dramaturgický plán Bezruči směřují zejména k mladým divákům a všem, kteří se nebojí aktuálních témat. Soubor disponuje vysoce ceněným uměleckým kolektivem, řada herců, kteří se u Bezručů vystřídali, se prosadila v celorepublikovém kontextu (Richard Krajčo, Lucie Žáčková, Tereza Vilišová, Filip Čapka, Jan Plouhar, Tomáš Dastlík, Jakub Burýšek, Markéta Matulová). Herecké kvality inscenací zajišťují i věrné stálice souboru jako Kateřina Krejčí či Norbert Lichý (zemřel v lednu tohoto roku). Originální dramaturgie zahrnuje moderní ztvárnění klasických titulů, dramatizace výrazných děl literatury či filmu a v neposlední řadě také práce s regionální tematikou.