Svatá Johanka z jatek

Bertolt Brecht

BERLINER ENSEMBLE, BERLÍN, DE
  • 13. 9.2025
    18:3020:45
    Nové divadlo
  • 14. 9.2025
    13:3015:45
    Nové divadlo

Představení trvá 135 min vč. 1 přestávky

Režie
Dušan D. Pařízek

SCÉNA
Dušan David Pařízek

DRAMATURGIE
Karolin Trachte

KOSTÝMY
Kamila Polívková

HUDBA
Peter Fasching

SVĚTELNÝ DESIGN
Hans Fründt

OBSAZENÍ
Johanna Dark Kathleen Morgeneyer
Mauler Stefanie Riensperger
Cridle Marc Oliver Schulze
Lennox, Gloomb, Paul Snyder, Novinář Amelie Willberg
Marta, Paní Luckerniddlová Nina Bruns

Premiéra
27. února 2025

SVATÁ JOHANKA Z JATEK Slavný, ale zřídka (v Čechách jen jedinkrát) inscenovaný lehrstück z prostředí masného průmyslu, zachycující nástup hospodářské krize v Německu konce třicátých let minulého století. Schillerem a Shakespearem inspirovaný text Dušan D. Pařízek výrazně upravuje, reinterpretuje a dokonce genderově převrací. V brechtovské polemice o machinacích, fungování trhu a bláhovosti spásy Pařízek hledá a nachází paralely k principům současného finančního podnikání a kořenům (nejen) bankovní a akciové krize z roku 2008. Do role „masného krále a lidumila“ Maulera obsadil svou tradiční spolupracovnici Stefanii Reinsperger a součástí týmu je též Kamila Polívková a Peter Fasching.

Dlouholetá Pařízkova spolupracovnice totiž nevládne pouze masu, jak naznačuje přezdívka její postavy, ale kompletně celé inscenaci. Démonická prézentnost vizuálně rozkročená někde mezi Michalengelovou Venuší a zpěvákem kapely Prodigy Keithem Flintem z herečky činí běsnící energetické tornádo. I vzhledem k výstavbě celku – tedy hodina a čtyřicet minut, inscenovaná přestávka a epilogická desetiminutová druhá polovina – se jedná o mimořádný výkon. Prakticky bez vydechnutí, s maximální kadencí slov, s maximální oddaností koncepci. Neznamená to ovšem, že by ostatní herečky nebo jejich kolega nějak zaostával. Z absolutní koncentrace nevypadne nikdo – ani lidé, ani stroje.
MARTIN MACHÁČEK, Divadelní.net

 Rakouská herečka Stefanie Reinsperger je živel, smršť, tvárná, oslňující a schopná zahrát jakoukoli polohu a jít do všeho s obrovským nasazením a bez milosti k sobě samé. V Pařízkově inscenaci Brechtovy Svaté Johanky z jatek, kterou uvedl v Berliner Ensemble, hraje kapitalistu Maulera v ženském vydání. Stává se tak hlavní figurou hry a především velkolepou manažerkou nového střihu, která nehynoucí touhu po zisku mazaně balí do filantropie a pokryteckých žvástů.
JANA MACHALICKÁ, Divadelní noviny

DUŠAN DAVID PAŘÍZEK (1971) Studoval komparatistiku a divadelní vědu na univerzitě v Mnichově a herectví a režii na pražské DAMU. V roce 1998, ještě za studií, založil Pražské komorní divadlo, které od roku 2002 do roku 2012 působilo v Divadle Komedie. Scéna byla několikrát oceněna titulem „Divadlo roku“. Kromě řady prvních provedení a prvních českých uvedení (mimo jiné Wernera Schwaba, Elfriede Jelinek, Petera Handkeho a Thomase Bernharda) se zde zabýval autory jako Robert Musil nebo Franz Kafka. Od roku 2002 režíroval ve velkých divadelních domech v Německu a Švýcarsku, přičemž byl většinou také autorem scénografie, mimo jiné v Schauspiel Köln, Deutsches Theater Berlin (koprodukce se Salzburger Festspiele), Deutsches Schauspielhaus Hamburg, Schauspiel Hannover, Theater Bremen, Schauspielhaus Düsseldorf a Schauspielhaus Zürich. Po první režii ve Vídni v roce 2014 v Akademietheateru (Směšná temnota) inscenoval v roce 2015 v rámci Wiener Festwochen v koprodukci s pražským Studiem Hrdinů svou adaptaci Haška Kauza Schwejk. Ve vídeňském Volkstheateru uvedl v sezoně 2015/16 vlastní adaptaci Starých mistrů Thomase Bernharda a Sebeobviňování Petera Handkeho, tamtéž byla v této sezoně k vidění jeho převzatá inscenace z düsseldorfské činohry, první provedení inscenace Nora3 od Henrika Ibsena a Elfriede Jelinek. V sezoně 2016/17 inscenoval ve Volkstheateru Loď bláznů Katherine Anne Porter. V roce 2012 přišlo pozvání Pařízkovy inscenace Faust 1–3 od J. W. von Goetha spolu se sekundárním dramatem FaustIn and Out Elfriede Jelinek (první provedení, 2012, Schauspielhaus Zürich) na berlínské Authorentheatertage a v roce 2013 na Mülheimer Theatertage. V roce 2015 byl pozván na berlínské Theatertreffen a na Mülheimer Theatertage se Směšnou temnotou (první provedení, 2014, Burgtheater Wien), která získala ocenění jako nejlepší inscenace roku a scénografie roku v anketě kritiků časopisu Theater heute a jako nejlepší německojazyčná inscenace byla oceněna Nestroyovou cenou za rok 2015. V sezoně 2017/18 inscenoval první rakouské provedení hry Před východem slunce od Ewalda Palmetshofera podle Gerharta Hauptmanna v Akademietheateru. Inscenace získala Nestroyovu cenu za nejlepší režii v roce 2018. Ifigenie v sezoně 2018/19 byla jeho první prací v činohře v Bochumi. V následující sezoně režíroval mimo jiné Čechovovy Tři sestry v Brémách. Jeho tvorbu lze vnímat jako studii vztahů uvnitř středoevropských zemí a národních identit, které jsou navzdory společné historii značně různorodé a jejichž národní mýty je žádoucí podrobit revizi – Štěstí a pád krále Otakara (2019) na prknech Volkstheateru s Karlem Dobrým v hlavní roli. Inscenací Zdeněk Adamec + Sebeobviňování Petera Handkeho v Divadle Na zábradlí se Dušan D. Pařízek po dlouhých letech vrátil jako divadelní režisér do Prahy a nyní je jeho tvorba spjata především s pražským Divadlem X10 (Moskoviáda, Na západní frontě klid / Zelené koridory). V roce 2024 inscenoval ve Slovenském národním divadle adaptaci knihy Pavla Vilikovského Pes na cestě (nejlepší režie sezony a inscenace sezony v anketě Dosky 2024 a Grand Prix festivalu Nová dráma 2025). V červenci 2025 měla na Salzburger Festspiele v koprodukci s Burgtheater Wien premiéru jeho inscenace Krausových Posledních dnů lidstva.

BERLINER ENSEMBLE Soubor založili Bertolt Brecht a Helen Weigelová v roce 1949. Nejprve působili v Deutsches Theater a na zájezdech. V roce 1954 se přestěhovali do budovy Theater am Schiffbauerdamm, kde Berliner Ensemble působí dodnes. Po Brechtově smrti v roce 1956 vedla divadlo až do roku 1971 sama Weigelová. Teprve po nástupu její následovnice Ruth Berghausové se repertoár rozšířil i na jiná než brechtovská díla, jejichž inscenace v Berliner Ensemble byla považována za kanonická. Berghausová dávala prostor nekonformním režisérům, jako byl Einar Schleef a Heiner Müller. Na základě protestů Brechtových dědiců a z rozhodnutí ústředního výboru Jednotné socialistické strany Německa byla z vedení v roce 1977 odstraněna a nahradil ji Brechtův žák a agent tajné služby STASI Manfred Wekwerth, který divadlo vedl do roku 1991. O rok později svěřil berlínský senát vedení Berliner Ensemble hned pěti intendantům: Peteru Zadekovi, Peteru Palitzschovi, Heineru Müllerovi, Fritzi Marquardovi a Matthiasi Langhoffovi. Hudebním ředitelem (funkce zastávaná dříve např. Kurtem Weillem, Hannsem Eislerem či Paulem Dessauem) se stal Alexander Frey. Pod jejich vedením byl v roce 1993 Berliner Ensemble privatizován a převeden na společnost s ručením omezeným. Po Müllerově smrti v roce 1995 začalo složité hledání nového vedení divadla, které vedlo k tomu, že soubor byl v roce 1999 de facto rozpuštěn. Situaci navíc komplikovala okolnost, že budovu získala nezisková organizace vedená dramatikem Rolfem Hochutem, který s ní měl své vlastní záměry. Město Berlín nakonec vše urovnalo a v roce 2000 stanul ve vedení obnoveného Berliner Ensemble Claus Peymann, kterého v roce 2017 vystřídal Oliver Reese.