Vlastenci

Peter Morgan

NÁRODNÍ DIVADLO BRNO, , CZE
  • 13. 9.2025
    14:3017:15
    Velké divadlo

Představení trvá 165 min vč. 1 přestávky

Režie
Jakub Šmíd

DRAMATURGIE
Vít Kořínek

PŘEKLAD
Michael Žantovský

SCÉNA
Petr Vítek

KOSTÝMY
Vladimíra Fomínová

HUDBA
David Hlaváč

HUDEBNÍ SPOLUPRÁCE
Petr Svozílek

SVĚTELNÝ DESIGN
Karel Šimek

RIGGING
Romana Stachovičová

OBSAZENÍ
Boris Berezovskij Tomáš Šulaj
Vladimir Putin Viktor Kuzník
Alexandr Litviněnko Tomáš David
Roman Abramovič Pavel Čeněk Vaculík
Profesor Perelman Bedřich Výtisk
Marina Litviněnková Anna Čonková
Anna Berezovská Isabela Smečka
Boris Jelcin, Alexandr Koržakov Roman Nevěčný
Taťjana Jelcinová Petra Lorenc
Alexandr Vološin Petr Bláha
Berezovského asistent Vojtěch Blahuta
Berezovského právník Michal Bumbálek

V představení se na jevišti kouří.

Premiéra
10. ledna 2025

VLASTENCI Svět od prezidenta Jelcina očekával, že do Ruska přivede svobodu a demokracii. Místo toho skončil jako nemohoucí opilec a loutka v rukách superbohatých podnikatelů, známých jako oligarchové. Teď se ale jeho druhé funkční období blíží ke konci a jemu i oligarchům hrozí, že kvůli korupčním skandálům skončí před soudem. Chtějí-li zachránit sebe i své výnosné podnikání, musí oligarchové rychle najít vhodného Jelcinova nástupce. Někoho, s kým budou moct snadno manipulovat a kdo jim zaručí beztrestnost. Boris Berezovskij, mediální magnát a nejmocnější z oligarchů, si myslí, že takového muže našel: je jím Vladimir Vladimirovič Putin. Berezovskému se podaří nemožné a z naprosto neznámého šéfa tajné policie Putina v průběhu několika měsíců udělá nejdřív premiéra, a potom i prezidenta. Brzy se ale přesvědčí, jak se v Putinovi mýlil. Člověk, který měl být jeho loutkou, se touží stát neomezeným vládcem Ruska i celé východní Evropy a začíná systematicky likvidovat každého, kdo mu stojí v cestě. Berezovskij se ocitá v pozici nepravděpodobného hrdiny: jedině on může před Putinem zachránit nesmělé zárodky ruské demokracie. Spolu s bývalým tajným agentem Litviněnkem, který má důkazy o Putinových nekalých praktikách, se pokoušejí vyburcovat Rusy i západní státy k odporu proti nastupujícímu diktátorovi. Ve své nejnovější konverzační hře si dramatik Peter Morgan klade otázku, jak je možné, že západ Putinův vzestup zaspal, a předkládá divákům fascinující sondu do mentality národa, který téměř jednomyslně podporuje krvavou a ničím nevyprovokovanou válku na Ukrajině.

Brněnská inscenace ukazuje postsovětské obludárium bez pardonu a připomíná i to, že zlodějské metody ruských oligarchů mají svůj základ v amorálnosti předchozího režimu. A že tito pánové jsou zodpovědní za dnešní stav, kdy Rusku vládne nevypočitatelný diktátor, který ohrožuje celý svět. Český divák si v Berezovském, Abramovičovi a jiných šíbrech jistě bez problému najde domácí paralely, které jsou sice krotší, ale rozkrádání jim šlo také výborně. Každopádně platí, co prohlásil překladatel Žantovský, Morgan Putina demytizuje a skládá příběh o géniovi průměrnosti, který jasně říká, že Rusko se nestalo obětí temného vizionáře, ale v chaosu postkomunistických devadesátých let nabídlo výtah k moci malému zlodějíčkovi bez morálních zábran.
JANA MACHALICKÁ, Divadelní noviny

Z některých polemických výhrad (…) rozhodně nevyplývá, že brněnský inscenační počin s Morganovými Vlastenci jakkoli znevažuju. Naopak! Jejich uvedení je dnes u nás událost prvního řádu! Přinejmenším proto, že jejich dějové, myšlenkové a mravní jádro nebylo snad nikdy aktuálnější. Příběh o lidské nepoučitelnosti dějinami a vytěsnění svědomí, morálky a osobní odpovědnosti za cokoli, čemu pomáháme na svět (ať je to diktátor, systém, nebo jakýkoli budoucí zázračný algoritmus, cokoli, co nepočítá, respektive co deleguje a tím i vylučuje naši osobní odpovědnost), takový příběh je věčný. A proto – i při dílčích výhradách – volám do Brna: Díky!
VLADIMÍR JUST, Divadelní.net

Obyčejný lidský život, a tedy ani jeho konec, nemají v Rusku žádnou cenu. To je pro Evropany další děsivý odkaz a připomenutí toho, jak jsou si naše kultury vzdálené. Byť si většina českých obrozenců a vyznavačů panslavismu myslela pravý opak. Když se dnes ohlédneme za stoletím ruské diktatury, kdy jsme se navíc na čtyřicet let ocitli pod přímým sovětským velením, už to snad konečně pochopíme. A to i díky inscenaci brněnského divadla a jeho tvůrcům.
ZUZANA AUGUSTOVÁ, Podhoubí

JAKUB ŠMÍD (1984) je český režisér, který se ve své tvorbě zaměřuje na současné interpretace klasických děl. Po studiu činoherního herectví na JAMU získal angažmá v Divadle Husa na provázku. Zahrál si zde třeba Shakespearova Macbetha (Smím prosit, Lady? Macbeth.; režie Martin Huba), Adolfa Eichmanna (Evangelium sv. Lukáše; autor a režie Jan Antonín Pitínský) či Gaňu (Kníže Myškin je idiot; režie Vladimír Morávek; v rámci projektu Sto roků kobry). Poté vystudoval pod vedením Věry Chytilové a Bohdana Slámy obor filmová režie na FAMU. Jeho bakalářský film Neplavci získal Cenu Magnesia za nejlepší studentský film roku 2011. Absolventský film Amanitas byl na stejnou cenu nominován v roce 2015. Debutoval celovečerním filmem Laputa. Druhý film Na krátko vznikl na základě adaptace knihy Zmizet Petry Soukupové. Film měl mezinárodní premiéru v hlavní soutěži přehlídky Cinekid Festival v Amsterodamu. S divadelní režií začal v roce 2015 inscenací Noc tribádek v Žižkovském divadle Járy Cimrmana. V letech 2017–2023 byl uměleckým šéfem vinohradského Divadla D21, kde režíroval například inscenace Utrpení mladého Werthera, Válka s mloky, Král Ubu, Zločin a trest, Pěna dní a další. Vedle své domovské scény spolupracoval s kladenským Divadlem Lampion (Malý strom, Případ Edward), s Městským divadlem Kladno (Anna Karenina) nebo s Městskými divadly pražskými (Posedlost). Od září 2023 je režisérem na volné noze a jeho první režií v nové pozici se stala Valérie a týden divů, kterou připravil pro soubor Laterna magika na Nové scéně Národního divadla. V dubnu 2024 měla premiéru jeho kritikou vysoce oceňovaná inscenace Médei v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě.

ČINOHRA NÁRODNÍHO DIVADLA BRNO působí v moravské metropoli pod různými názvy již od roku 1884, dnes soubor hraje v Mahenově divadle a divadle Reduta. Současný umělecký šéf, dramaturg Milan Šotek, od svého nástupu v roce 2019 profiluje obě činoherní scény NdB jako prostory pro divadlo dramatu a ansámblového herectví se záměrem vytvořit moderní velkou činohru.