Vzdálenost

Tiago Rodrigues

FESTIVAL D’AVIGNON, Avignon, FR
  • 10. 9.2025
    17:0018:25
    Nové divadlo
  • 11. 9.2025
    17:0018:25
    Nové divadlo

Představení trvá 85 min a je bez přestávky

Režie
Tiago Rodrigues

TEXT
Tiago Rodrigues

PŘEKLAD
Thomas Resendes (FR)

PŘEKLAD TITULKŮ
Daniel Hahn (EN), Michal Zahálka (CZ)

SCÉNOGRAFIE
Fernando Ribeiro

KOSTÝMY
José António Tenente

SVĚTLA
Rui Monteiro

HUDBA A ZVUK
Pedro Costa

UMĚLECKÁ SPOLUPRÁCE
Sophie Bricaire

ASISTENT REŽIE
André Pato

REŽIJNÍ STÁŽ
Thomas Medioni

DEKORACE
dílny Festivalu d’Avignon

OBSAZENÍ
Alison Dechamps, Adama Diop

PRODUKCE
Festival d’Avignon

KOPRODUKCE
Teatro stabile di Napoli Teatro Nazionale (Neapol), Onassis Stegi (Athény), La Comédie de Clermont-Ferrand Scène nationale, Mezinárodní festival Divadlo (Plzeň), Le Volcan Scène nationale du Havre, Teatre Lliure (Barcelona), Centro Dramatico Nacional (Madrid), Malakoff Scène nationale Théâtre 71, Culturgest (Lisabon), De Singel (Antverpy), Équinoxe Scène nationale de Châteauroux, Points communs Nouvelle Scène nationale de Cergy-Pontoise / Val d’Oise, Piccolo Teatro di Milano Teatro d’Europa (Milán), Maillon Théâtre de Strasbourg Scène européenne, NTCH Taiwan National Theatre and Concert Hall, Les Célestins Théâtre de Lyon, Théâtre du Bois de l’Aune (Aix-en-Provence), Théâtre de Grasse Scène conventionnée d’intérêt national Art & Création, Scènes et Cinés Scène conventionnée d’intérêt national Art en territoire (Istres), Le Bateau Feu Scène nationale de Dunkerque, Plovdiv Drama Theatre, Malta Festival (Poznaň), Espace 1789 (Saint-Ouen).

ZA PODPORY
integrační systém l’École du TNB Théâtre national de Bretagne (Rennes)

REZIDENCE
La FabricA – Festival d’Avignon

PODĚKOVÁNÍ
Marie Azevedo, doktorandka v oboru planetárních věd na univerzitě v Bernu, tým CaSSIS pro misi ExoMars, Magda Bizarro, Beatriz Rodrigues, týmy Festivalu d’Avignon a Odéon-Théâtre de l’Europe (Paříž).

Premiéra 7. července 2025 v rámci 79. ročníku Festivalu d’Avignon na L’Autre Scène du Grand Avignon ve Vedène.

Premiéra
7. července 2025

VZDÁLENOST 2077. Lidstvo bojuje o přežití, trápí ho ekonomická nejistota a důsledky klimatických změn. Část populace žije v exilu na Marsu. Na Zemi se otec snaží udržet vztah se svou dcerou, která odešla na rudou planetu. Vzdálenost je miniatura ztracená v rozlehlém vesmíru. Tiago Rodrigues prostřednictvím tohoto dystopického, leč nikoli nepravděpodobného scénáře zkoumá důsledky našich rozhodnutí i možnosti komunikace mezi generacemi. Autor staví dva světy proti sobě a představuje si jejich dialog na oběžné dráze jako sérii hovorů na velmi, velmi, velmi dlouhou vzdálenost. Pro tuto příležitost se k němu připojují herci Adama Diop a Alison Dechamps v meziplanetárním uspořádání, jako dvě nebeská tělesa uvízlá každé na své oběžné dráze, která se střídavě přibližují a vzdalují.

Tiago Rodrigues zvolil formu podobenství bez rozuzlení, pohádky bez šťastného konce, kde science fiction intimity volá po nápravě a otevírá otázky, které se dotýkají budoucnosti lidského druhu (jsme v roce 2077, tedy v ne tak vzdálené budoucnosti…). Vždy přesný Adama Diop vyniká ve více či méně potlačených emocích. (…) Působivý je také výkon Alison Dechamps, která balancuje mezi odhodláním a zranitelností. Dojemná inscenace, která generační konflikty proměňuje ve výzvu k zachování našeho společného dobra.
Agnès Santi, La Terasse

Autor prokazuje vzácnou lidskost, aby mohl zpytovat svět, který zkoumá hranice této lidskosti. Díky talentovaným hercům, charismatickému Adamu Diopovi a vynikající Alison Dechamps, představuje inscenace dojemné a vzácně nadčasové střípky, v nichž nakonec nejde v první řadě ani tak o vesmír, jako spíš o příbuzenské vztahy, smutek a vzpomínky.
Mathis Grosos, L’Œil d’Olivier

V dystopii, kterou bychom mohli označit za realistickou, přináší ředitel Avignonského festivalu dialog mezi otcem, který žije na Zemi v roce 2077, a dcerou, která odletěla na Mars, aby na pozemšťany zapomněla. Zatímco ona buduje nový svět, on zůstává na částečně zničené Zemi, ale neztrácí naději, že se s ní znovu shledá, a vysílá do vesmíru desítky zpráv. Adama Diop a Alison Dechamps podávají v této dojemné inscenaci, která se těší velkému diváckému ohlasu, skvělé výkony.
Hélène Kuttner, Artcena

TIAGO RODRIGUES (1977) Dramatik a režisér Tiago Rodrigues se v roce 1997, ještě jako student, setkal s belgickým souborem tgSTAN, což ho definitivně utvrdilo ve směřování ke kolektivnímu duchu divadelní tvorby. V roce 2003 spoluzaložil v Lisabonu s Magdou Bizarro soubor Mundo Perfeito a od té doby vytvořil téměř třicet inscenací ve více než dvaceti zemích. Patří mezi ně António e Cleópatra podle Shakespeara, Bovary podle románu Gustava Flauberta, The Way She Dies podle Tolstého Anny Kareniny s tgSTAN a Dans la mesure de l’impossible, hra, kterou napsal na základě rozhovorů s třiceti členy Mezinárodního výboru Červeného kříže a Lékařů bez hranic. V letech 2015–21 vedl Teatro Nacional Dona Maria II v Lisabonu, roku 2023 potom převzal funkci ředitele Festivalu d’Avignon. Tam v roce 2021 nastudoval Čechovovu hru Višňový sad na nádvoří Papežského paláce. V roce 2024 tu měla premiéru jeho inscenace Hekuba, ne Hekuba v provedení Comédie-Française, která byla také k vidění na loňském ročníku plzeňského festivalu. V lednu 2025 měla premiéru jeho autorská inscenace No Yogurt for the Dead v NTGent. Jeho divadelní hry, původně psané portugalsky, vycházejí francouzsky v nakladatelství Les Solitaires Intempestifs a byly přeloženy do devíti jazyků (francouzštiny, španělštiny, nizozemštiny, estonštiny, italštiny, rumunštiny, němčiny, arabštiny a korejštiny).

FESTIVAL D’AVIGNON založil v roce 1947 režisér Jean Vilar. Je jednou z nejvýznamnějších mezinárodních akcí současného scénického umění. Festival se koná ve výjimečném památkově chráněném areálu, jehož součástí je i Papežský palác, a hostí ročně přibližně čtyřicet inscenací, čtení, výstavy, filmy a četné debaty. V průběhu roku festival nabízí rezidenční pobyty pro umělce, iniciativy zaměřené na širokou veřejnost a zájezdy, které zajišťují, že jeho představení jsou k vidění i mimo červenec a po celém světě.