Vzkříšení

Armin Petras

DIVADLO NA ZÁBRADLÍ, Praha, CZE
Režie
Jan Mikulášek

PŘEKLAD
Petr Štědroň

DRAMATURGIE
Dora Štědroňová

SCÉNOGRAFIE
Marek Cpin

OBSAZENÍ
Miloslav König, Kateřina Císařová, Dita Kaplanová, Barbora Bočková, Anna Kameníková, Václav Vašák, Jiří Černý, Michal Bednář

Premiéra
16. června 2023

VZKŘÍŠENÍ U soudu se setkávají Káťa Maslovová a kníže Něchljudov – sedmadvacetiletá prostitutka obžalovaná za vraždu a bohatý vojenský důstojník. Jejich náhodné setkání oživí minulost a ovlivní budoucnost. Ve spletitém osobním a milostném příběhu knížete Něchljudova rezonuje kritika systému, společnosti, církve a morální i existenciální otázky. Vzkříšení je posledním Tolstého románem a zároveň románem, který nejzřetelněji ukazuje na současnost. Začíná v Moskvě devatenáctého století a končí v bezčasí, bez místa, v nicotě. Rozsáhlé dílo velkého ruského spisovatele uvádí Divadlo Na zábradlí v úpravě současného německého dramatika Armina Petrase. Strhující příběh, mimořádné herecké výkony a černobílá, mnohovrstevnatá scénografie dávají vzniknout výjimečnému divadelnímu dílu o společenských poměrech v zemi, kde všichni žijí jen pro sebe a všechna slova o Bohu jsou podvod. 

V Divadle Na zábradlí po krátké době další premiéra a za mě další divadelní událost – Vzkříšení. Opus magnum Tolstoj – Armin Petras a Jan Mikulášek. Kompletní zážitek, vrcholné výkony všech zúčastněných. Jeden z vrcholů současné éry divadla.

– JAN HŘEBEJK, twitter.com

JAN MIKULÁŠEK (1978) Působil jako umělecký šéf brněnského divadla Polárka, dále jako umělecký šéf ostravského Divadla Petra Bezruče a pravidelně spolupracoval s brněnským divadlem Reduta. V roce 2013, kdy umělecký šéf Reduty Petr Štědroň převzal vedení Divadla Na zábradlí, se Jan Mikulášek stal kmenovým režisérem téže scény. S Divadlem Na zábradlí získal v roce 2011 Cenu Divadelních novin za tvůrčí počin v kategorii činohra za inscenaci Korespondence V+W, v roce 2013 Cenu Alfréda Radoka za inscenaci roku, kterou se stala Zlatá šedesátá, v roce 2018 Cenu Divadelních novin za tvůrčí počin v kategorii činohra za inscenaci Mýcení a ve stejném roce za tutéž inscenaci obdržel ještě Cenu Josefa Balvína, kterou uděluje Pražský divadelní festival německého jazyka. Kromě DNz spolupracuje s dalšími scénami, v posledních letech s Národním divadlem (Spalovač mrtvol, Maryša, Kouzelná země, Stát jsem já) a především s Divadlem Husa na provázku (Don Quijote, Chazarský slovník). Během minulé sezony vytvořil scénickou koláž finských povídek Medvěd s motorovou pilou (Divadlo Na zábradlí), adaptaci současné české novely Přípravy na všechno (Divadelní společnost Masopust) a konečně Petrasovo Vzkříšení. Režijní přístup Jana Mikuláška se často opírá o dramatizace románů, původní scénáře či autorské divadlo. Pracuje se střihem, s detailem, s hudebním kontrapunktem i s paralelním odvíjením dějů. Na divadle jej nejvíce zajímá kontrast – napětí mezi precizností a ledabylostí, mezi strojeností a autentičností, mezi zběsilostí a klidem.

DIVADLO NA ZÁBRADLÍ Tradice Divadla Na zábradlí je podepřena působením řady významných osobností – divadlem mimo jiné prošel Václav Havel, Ivan Vyskočil, Jan Grossman, Evald Schorm či Petr Lébl. Od svého vzniku hrálo Divadlo Na zábradlí významnou roli ve společensko-kulturním kontextu země, vznikla zde řada inscenací, která reprezentovala Českou republiku i v zahraničí a působila tu a působí plejáda významných hereckých osobností. Od sezony 2013/2014 stojí v čele divadla Petr Štědroň, Dora Štědroňová a Jan Mikulášek, jejichž směřování inklinuje k nepravidelné dramaturgii a k autorskému divadlu. Po úspěšné rekonstrukci v roce 2017 pokračuje Divadlo Na zábradlí plně ve své tvorbě doprovázené diváckou i kritickou úspěšností svých tvůrčích počinů. Inscenace Macbeth - Too Much Blood Davida Jařaba byla vyhlášená Nejlepší inscenací roku 2017 Cenami divadelní kritiky, Mýcení Jana Mikuláška pak získalo Cenu Josefa Balvína, Nejlepší inscenaci roku Cen divadelních novin a Nejlepší scénografii roku 2018 Cen divadelní kritiky. Kromě intenzivního tuzemského hostování se zároveň podařila uskutečnit řada zahraničních zájezdů po celé Evropě (Velká Británie, Německo, Francie, Polsko, Maďarsko) a inscenace Korespondence V+W byla uvedena i v Českém domě v New Yorku.