ŽÁBY Nová komedie Petra Zelenky, autora a režiséra her Příběhy obyčejného šílenství, Teremin, Dabing Street, Elegance molekuly nebo Fifty, je exkluzivní zpovědí elitního filmového rekvizitáře, který měl raději předměty než lidi do té doby, než přišla ONA. Muž ve vrcholné životní krizi, opomíjená hvězda své profese, rozervaný mezi láskou k nedostupné ženě a celoživotní fascinací předměty-rekvizitami.
Všechny postavy a rekvizity v tomto příběhu jsou smyšlené. Víceméně.
Hra je napsaná u příležitosti významného životního jubilea Ivana Trojana. Petr Zelenka na její vznik vzpomíná: „Během zkoušek hry Fifty se Ivan zmínil, že promýšlí možnost sám si produkovat hru, konkrétně monodrama. Když nevyšla jeho varianta číslo jedna, přihlásil jsem se s tím, že bych se rád pokusil napsat pro něj původní text. Velice rychle jsme se domluvili na základních obrysech spolupráce a tématu. A zbytek je historie, jak se říká.“
Petr Zelenka a Ivan Trojan děkují Marku Taclíkovi za velkorysost a grácii, s jakou tento jejich kamarád přijal roli hlavního záporného hrdiny příběhu.
Protagonistou osmdesátiminutového monologu není herec, ale rekvizitář. A ne jen tak ledajaký. Zelenkův i Trojanův hrdina je rekvizitář první ligy, který vnímá svět prizmatem předmětů. (…) Hra má formu přednášky, kterou si rekvizitář zkouší pro své působení na budoucí rekvizitářské katedře FAMU. Ale především je životní rekapitulací přehlíženého outsidera a zelenkovského „obyčejného šílence“.
– RADMILA HRDINOVÁ, novinky.cz
Oba, jak autor, tak interpret, vstupují na dosud neprobádané území. (…) Žáby přinášejí do jejich společné práce zase nový odstín. Nejen vydržet, ale bavit a dojímat na scéně zcela sám téměř hodinu a půl je ovšem, pokud jde o energetický výdej, něco jako vysokohorská túra. Nicméně nepřekvapí, že Ivan Trojan to zvládá suverénně.
– JANA SOPROVÁ, Lidové noviny
IVAN TROJAN (1964) patří mezi nejvýznamnější a nejoblíbenější české herce. Důležitou stopu zanechává jak v divadle, tak ve filmu, jako divadelní herec je spjat především s Dejvickým divadlem, kam nastoupil po předchozích angažmá v Realistickém divadle (dnes Švandovo) a Divadle na Vinohradech. V Dejvickém divadle patří vedle režiséra Miroslava Krobota k zakladatelským osobnostem současného směřování souboru. Vedle plejády pestrých rolí také dvakrát v Dejvickém divadle režíroval, a to tituly Zásek (2015) a Vina? (2021), ten druhý uvedl dejvický soubor i na festivalu Divadlo. Trojan je nositelem mnoha ocenění, vedle jevištních úspěchů stojí za připomenutí také žeň výrazných rolí v českých filmech jako Samotáři (2000), Václav (2007), Ve stínu (2012) či Šarlatán (2020).
PETR ZELENKA (1967) Dramatik, scenárista, filmový a divadelní režisér. Vystudoval scenáristiku a dramaturgii na FAMU v Praze. Jako režisér debutoval v roce 1993 filmem – fiktivním dokumentem o punkové skupině Visací zámek. Jeho filmová tvorba patří mezi nejvýznamnější počiny současné české kinematografie, většina snímků získala prestižní česká i zahraniční umělecká ocenění. Za filmy Rok ďábla (2003) a Příběhy obyčejného šílenství (2005) získal hlavní ceny na festivalech v Moskvě a v Karlových Varech. V divadle debutoval Petr Zelenka jako autor i jako divadelní režisér v roce 2001 v Dejvickém divadle inscenací Příběhy obyčejného šílenství. Hra získala v roce 2001 prestižní cenu Nadace Alfréda Radoka, v roce 2005 měla premiéru její úspěšná filmová verze. Text hry byl úspěšně inscenován v řadě divadel v Čechách, ale i po celé Evropě a dokonce i v Argentině či Uruguaji. V roce 2006 měla v Dejvickém divadle premiéru hra Teremin. Ivan Trojan za titulní roli skutečné postavy ruského vědce, vynálezce, hudebníka a špióna L. S. Theremina získal Cenu Divadelních novin. Dalšími významnými divadelními tituly Petra Zelenky jsou hry Očištění (na objednávku slavného Starého divadla v Krakově 2007), Ohrožené druhy (2011), Job Interviews (2014). V roce 2012 se Zelenka jako dramatik i režisér vrátil do Dejvického divadla se hrou Dabing Street, podle níž v roce 2018 napsal a režíroval stejnojmenný seriál pro Českou televizi. Na této scéně následovaly autorské inscenace Elegance molekuly (2019) a Fifty (2023), obě byly – stejně jako Dabing Street – uvedeny také na festivalu Divadlo.